2016. május 7.

6 nap Máltán

Máltára elsősorban azért mentem, mert az egyik barátnőm jelenleg ott dolgozik. Mivel már elég rég találkoztam vele, ezért mindenképp szerettem volna őt meglátogatni. Hogy őszinte legyek Málta nem szerepelt a meglátogatni kívánt helyeim listájának az elején, hiszen egy kopár, kis szigetnek képzeltem el, így ha barátnőm nem lett volna Máltán, akkor valószínűleg én se utaztam volna oda egy hamar. 

Habár Máltát végül tényleg elég kopárnak találtam, hiszen zöld növényzetet alig látni, az utazás végére viszont a vártál mégis csak többet kaptam. A kis szigetországban elég sok érdekesség, természeti szépség és történelmi látványosság lelhető fel, úgyhogy a Máltán töltött közel egy hét után végül kellemesen csalódva tértem haza. 

6 napos útiterv Máltára

A Máltán töltött 6 napom az alábbiak szerint alakult. 

1. nap: Msida, Gzira, Sliema és St Julian's

Ez a környék eléggé sűrűn lakott, egymást érik a több szintes lakóházak és hotelek illetve vendéglátóipari egységek, habár ennek ellenére is hangulatos végigsétálni a part mentén. Az aznap látottak közül nekem legjobban a Sliemából a fővárosra, Vallettára néző panoráma tetszett, illetve Sliema St Julian's felőli oldalán lévő park, ahova macska házakat és egyéb macskák kényelmére szolgáló eszközöket helyeztek ki.



2. nap: Valletta, Mdina, Rabat

Valletta a jelenlegi, Mdina pedig a régi máltai főváros. Míg előző nap csupa modern, több szintes épületet láttam, addig a mai nap inkább a történelmi Málta felfedezéséről szólt. Számomra nagyon érdekes volt, hogy Valletta és Medina is milyen masszív városfallal van körülvéve. Ennek az az oka, hogy a történelem során többen is ostromolták ezt a kis földközi-tengeri szigetet, így a helyieknek komoly védőfalat kellett felhúzniuk az idegenek ellen.

Valletta

Amit még érdekesnek találtam, az az építészet. Ha az ember elmegy Olaszországba, Horvátországba, a francia riviérára vagy akár Spanyolországba, hasonló jellegű mediterrán kisvárosokat láthat. Habár a mediterrán vonalat Máltán is fel lehet fedezni, viszont a történelemből kifolyólag az arab építészet nyomai is megfigyelhetőek. Nekem különösen tetszett a lakóházakon az erkélyek kialakítása és az ablak- és ajtófélfák külön féle színekkel való díszítése.

Mdina

Rabat a történelemben Mdina külvárosa volt, habár manapság egy elég nagy helyiséggé nőtte ki magát. Rabat az üveggyártásról híres, így az utcáin sétálva gyönyörű üveg megmunkálásokat láthatunk.

Rabat

3. nap: Blue Grotto

Aznap főleg a lazításról szólt; hajókáztunk a part mentén és megnéztük a víz által a sziklákban kialakított barlangokat, majd pedig felsétáltunk a "Panorama" nevezetű buszmegálló irányába és bemásztunk az útnál kialakított kőszirt túloldalára, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a blue grottóra.  A "hivatalos" kilátó rész a buszmegálló mellett található.



4. nap: Gozo

Gozo nekem azért tetszett, mivel gyönyörű természeti értékeket lehet rajta felfedezni, mind sziklás, mind hosszan elnyúló tengerparttal és hangulatos tengerparti településekkel. Habár az eljutás egy kicsit kacifántos, hiszen először is Cirkewwa-ba kell elbuszozni, ahonnan komp visz át Gozóra, majd a kikötőből még további buszjáratokra kell fel- és leszállni. Én a sziget 3 pontjára tudtam csak eljutni, hiszen a sok utazgatás miatt csak ennyi fért bele a napomba.

Azure Window

Máltáról a legtöbbeknek talán az Azure Window jut legelőször az eszükbe, hiszen a legtöbb képen ezekkel a híres sziklákkal reklámozzák az országot. Nem hiába, hiszen tényleg gyönyörű ez a partszakasz.

Miután Cirkewwa-ból átért a komp Gozó kikötőjébe, onnan a Victóriába közlekedő buszra kell felszállni, majd Victóriából a 311-es busz megy tovább az Azure Window-hoz.


Marsalforn

Marsalforn egy kis tengerparti település, ahol a part mentén egy hangulatos sétány vezet végig. Tökéletes hely egy kávéra vagy egy hosszabb sétára.

Victóriából a 310 és 322-es busszal lehet ide eljutni.


Ramla-bay

Ramla-bay egy gyönyörű, hosszan elnyúló homokos tengerpart (ahova a homokot elvileg Afrikából hozták). Áprilisban rengeteg helyet találni a parton, nincs egymást taposás. A környéken túrázni is lehet kialakított túraútvonalakon. Én végül csak kb. 20 méterig jutottam el, mert a semmiből két nagy kutya jött elő, úgyhogy úgy döntöttem inkább visszafordulok a strandra.

Marsalfornból a 322-es busszal lehet továbbutazni Ramla-bayre, ami végül egészen a kompkikötőig közlekedik.


5. nap: Comino

Cominón a kék minden árnyalatát bemutatja a tenger... Ennyire hihetetlen szép, kristálytiszta vizet még életemben nem láttam. Sajnos a sziget legszebb részén lévő strandon nagyon kicsi a hely, így eléggé hering party feeling a strandolás.


Cominóra komppal is el lehet jutni Cirkewwa kikötőjéből, viszont mi egy utazási iroda ajánlatát választottuk, mivel árban hasonló képen jött ki. Az ő hajójuk Msidából indult, így még Cirkewwa-ba se kellett elbuszozni, továbbá ezen felül kaptunk még egy ingyenes sétahajókázási jegyet is Msida és Valletta kikötőibe. Msida kikötőjében lehet befizetni erre az útra, ahol rengetegen értékesítenek ilyen kirándulásokat. Az árból érdemes megpróbálni egy kicsit lealkudni, főleg a szezonon kívül van esély egy kedvezményes árú jegyre. 

6. nap: hajókázás Msida és Valletta között

Msidából indultunk, körbehajókáztuk az ottani öblöt, majd pedig Valletta felé vettük az irányt és a tengerről megnéztük a főváros túloldalát is. Míg az öblök belsejében, a kikötőkben ment a hajó, addig nagyon hangulatos volt, de amikor Valletta csücskét kerültük meg, akkor eléggé nagy hullámok dobálták a hajót. Míg barátnőm jókat nevetgélt, hogy jaj de jók ezek a hullámok, addig én majd össze szartam magam, hogy mindjárt felborulunk. Azt hiszem én soha nem fogom hajóval átszelni az Atlanti-óceánt, mert ott kapnék szívrohamot...


Összességében a véleményem Máltáról

Tetszett:
  • a régi épületek
  • kilátás Vallettában a Barrakka kertből és igazából az egész város nagyon hangulatos
  • Msida városa
  • Rabatban az épületek és az üvegmegmunkálások 
  • nagyon könnyű a tömegközlekedés és az eligazodás, hiszen mindenki beszél angolul
  • kedvesek az emberek
  • jó az idő
  • sokszínű természet (sziklás, homokos tengerpart) 

Nem tetszett:
  • a növényzet hiánya, eléggé kopár a táj
  • lassú a közlekedés, hiszen nagyon sűrűn lakott a sziget, így kis távokat is akár órák alatt tesz meg a busz, főleg ha bedugul a forgalom
  • mivel mindent importálnak, ez az árakon is meglátszik

Kinek ajánlom Máltát?
  • aki olcsón jó időjárásra vágyik akkor, amikor otthon még hideg van
  • aki kedvező árú repülőjegyet talál Máltára
  • akit érdekel egy olyan kultúra, amit az arab, az olasz és a brit befolyás alakított
  • aki szeret a sziklákról beugrálni a tengerbe
  • kezdő (egyedül) utazóknak, hiszen nagyon könnyű a tájékozódás

Kinek nem ajánlom Máltát?
  • aki nagyon különleges természeti szépséget vagy tengerpartot szeretne megnézni, de nem hagyná el Európa határait (pl. Amalfi-part, Azori-szigetek, Algarve ebből a szempontból szerintem érdekesebb)
  • aki szeretne autót bérelni, viszont zavarja a bal oldali közlekedés
  • aki az utazás nagy részét a strandon töltené - kevés a homokos part
  • aki az utazás nagy részét túrázással töltené - habár van rá lehetőség, de eléggé limitált

Hasznos linkek / infók

Szállás: Mivel barátnőmet látogattam meg, ezért szállást nem kellett keresnem, hanem az ő msidai albérletében tartózkodtam.

Szálláskereséshez viszont az alábbi összehasonlító oldalt ajánlom:


Tömegközlekedés:

Helyi tömegközlekedési- és menetrend információk: https://www.publictransport.com.mt/

Jegyárak: https://www.publictransport.com.mt/en/bus-card-and-ticketing

Málta tömegközlekedési térképe:

Forrás: https://www.publictransport.com.mt/en/route-map

További hasznos infók (látnivalók és transzfer) az alábbi oldalon: http://utazomajom.hu/top-10-latnivalo-maltan-terkeppel/

Az én költségeim az alábbiak voltak

repülőjegy:
Prága - Bari: 362,62 czk - eredeti ár 999 czk, viszont volt egy 7250 Ft-os Wizzair kuponom, amit az Alitraveling blog Facebook oldalán nyertem
Bari - Málta: 19,99 euró
Málta - Budapest: 25,49 euró

kaja: 33,34 euró (vásárlás szupermarketből, reggelire tojásrántottát ettem, vacsorára szendvicset, illetve az ebédet magunknak főztük - paprikáskrumplit és csirkemellet rizzsel)


kávé: 5,6 euró
tömegközlekedés: 24, 15 (ebből 4,65 a komp Gozóra) 
sör: 5 euró


programok: 
hajókázás a Blue Grottónál: 4 euró - ez igazából 8-ba kerül, csak barátnőm kifizette nekem a felét :O (Köszönöm neki innen is, a karma remélhetőleg megjutalmazza a nagylelkűségét :O )
hajóút Cominóba + kikötői sétahajózás: 15 euró

Összesen: 87,09 euró ~ 14,5 euró/nap + a repülőjegy

(én azért tudtam ilyen alacsonyan kihozni a költségeket, mivel nem kellett szállásra költenem, de szerintem szállással együtt is olyan 30-40 euró/napból kihozható hasonló stílusban utazva)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess a Facebookon is!